Anne van Meer en Onno Hoekstra combineren hun werk bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met een baan in de praktijk. Anne staat anderhalve dag in de week voor de klas als geschiedenisdocent. Onno werkt twee dagen in de week als schoolleider. Als combibaners nemen ze hun kennis over de praktijk mee naar het ministerie.
Met wie spreken we?
Anne van Meer
- Leeftijd: 41
- Functie: Leraar-ambtenaar, directie Voortgezet Onderwijs, Afdeling Onderwijsprofessionalisering, Schoolontwikkeling en Digitalisering
- Team: Lerarenbeleid
- Woonplaats: Den Haag
- Opleiding: Geschiedenis
Onno Hoekstra
- Leeftijd: 49
- Functie: Schoolleider-ambtenaar, directie Primair Onderwijs, Afdeling Onderwijsprofessionals, Schoolontwikkeling en Digitalisering
- Team: Schoolleiders
- Woonplaats: Amersfoort
- Opleiding: Pabo
Anne: “Als docent Geschiedenis vroeg ik me vaak af: waarom is dit zo geregeld? En hoe kan het anders? Het onderwijsveld is best ingewikkeld, het is niet makkelijk om dingen van binnenuit te veranderen. Een oude docent op de middelbare school waar ik zelf naartoe ging, werkte ook op het ministerie van OCW – ik wist dus dat het mogelijk was die twee banen te combineren. Inmiddels werk ik als Leraar-ambtenaar drie dagen op het ministerie en anderhalve dag voor de klas.”
Onno: “Ik ben Schoolleider-ambtenaar: ik werk drie dagen op het ministerie en twee dagen op school. Zes jaar lang was ik groepsleerkracht in het speciaal basisonderwijs. Toen ik voor de klas stond, zag ik scherp wat nodig was om beter les te kunnen geven. Er ging een vuurtje branden. In 2004 ben ik schoolleider geworden om veranderingen te kunnen bewerkstelligen. Maar ook als schoolleider heb je te maken met krachten waar je geen invloed op hebt. Een voormalig leidinggevende tipte me over de mogelijkheid om combibaner te worden. Ik werd enthousiast van het idee. Met mijn ruime ervaring in het onderwijs kan ik bijdragen aan het maken van goed beleid. En wat ik op het ministerie leer, neem ik weer mee naar de stichting waar ik schoolleider ben.”
Eén sector, twee werelden
Anne: “Als je voor de klas staat, realiseer je je niet helemaal hoe ingewikkeld het onderwijsveld eigenlijk is. In Den Haag zie je dat beter. Als Leraar-ambtenaar zie ik het grotere plaatje én zie ik wat beleid betekent in de klas. Andersom zie ik soms dingen in de klas die aandacht nodig hebben. Bij OCW krijgen we veel ruimte om onderwerpen aan de orde te brengen die we belangrijk vinden. Mijn missie als combibaner is om beleidsmakers te laten zien hoe het op school is.”
Onno: “Het is dezelfde sector, maar het ministerie en de school zijn twee verschillende werelden – bijna niet te vergelijken. In de klas kun je wat je vandaag bedenkt morgen al invoeren. Dat duurt op het ministerie natuurlijk wat langer.”
Anne: “Je mist hier de dynamiek met de leerlingen, maar aan de andere kant heb je op het ministerie meer tijd om na te denken. Op school moet het werken aan schoolontwikkeling tussen de lessen door. In de hectiek van de schooldagen schiet dat er vaak bij in.”
Denken verrijken
Anne: “Wij zijn niet de enigen die de praktijk vertegenwoordigen op het ministerie. Achter de Leraar-ambtenaren hangt een gedegen netwerk. We hebben instrumenten waarmee we grote groepen leraren kunnen bevragen, zoals de OCW Onderwijscommunity en Denk Mee Met OCW. Elk jaar op de Dag van de Leraar stimuleren we beleidsmedewerkers een dagje mee te lopen in het onderwijs. Het zijn kleine stappen, maar ze helpen wel. Je kunt geen goed beleid maken als je jarenlang op een ministerie werkt en nooit bij een school gaat kijken. Ook andere ministeries hebben interesse in het werken met combibaners. Het helpt om de kloof tussen politiek en de maatschappij te verkleinen.”
Onno: “Door de onderwerpen die we aandragen, kunnen we het denken verrijken. Ik wil onze bijdrage niet overschatten, maar zeker ook niet onderschatten. De onderwerpen die combibaners binnenhalen en delen, zouden anders niet over het voetlicht komen. Door de verhalen van Leraar-ambtenaren gaan beleidsmedewerkers met een andere bril op naar werkbezoeken. Ze stellen specifiekere en scherpere vragen.”
Hart voor onderwijs
Anne: “Wat ik mee terug neem naar school, is mijn kennis over de complexiteit van het onderwijssysteem. Ook weet ik sinds ik bij het ministerie werk dat iedereen hier een hart heeft voor onderwijs. Beleidsmedewerkers werken echt voor goed onderwijs voor onze kinderen. Ook praktische dingen neem ik mee: ik durf kritisch te zijn op mijn eigen school en merk het in de praktijk als maatregelen anders uitpakken dan we hadden voorzien.”
Onno: “In het onderwijsveld zie je nog wel eens het ‘wij-zij’-denken. Zij in Den Haag, bij OCW, die vanuit hun ivoren toren bedenken hoe wij het voor de klas moeten doen. Maar OCW’ers proberen echt het beste te organiseren voor scholen. Dat begrip en dat perspectief probeer ik waar het kan onder de aandacht te brengen in het veld. We staan aan dezelfde kant.”
Anne: “Doordat ik op het ministerie beleidswerk doe, vind ik het voor de klas ook weer een stuk leuker. Ik kijk met een andere blik naar het onderwijs en leraren.”
Onno: “Het combibanerschap is een impuls voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.”
Kom jij impact maken bij OCW?
Wil jij meer informatie over werken bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap? Ga dan naar onze vacaturepagina op LinkedIn of kijk op de website Werken voor Nederland.
Heb je een vraag of opmerking naar aanleiding van deze publicatie? Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een bericht via een van onze sociale mediakanalen.